7 Eylül 2011 Çarşamba

Bebeğim Uyumuyor Vol.3

Bu yazıyı okumadan önce okumadıysanız eğer şu yazımı okumalısınız. Okuduysanız başlıyorum..

Bebeklere kendi kendine uyumayı öğretmek için birkaç yöntem var. Aşamalı uzaklaşma,yatır kaldır ve Ferber bunlardan en bilinenleri.

İlk 2 yöntem Türkerde ( ve birçok bebekde de ) sonuç vermediği için ben Ferberciyim. Burası bir Ferber blogu...

Ferbere başlamadan önce yapılması gerekenler var:

GECE BESLENMESİ
Gece besleniyorsa ve 9. ayına gelmiş ya da daha büyükse gece beslenmesi kesilmeli.Neden:
 Artık midesi, gündüz yedikleriyle geceyi geçirecek kadar büyüdü.
Mide/sindirim enzimleri başkalaştı. Gece uyku saatinde mideyi açlıştırmak, yetişkinlik hayatında gece uyanmalarına zemin hazırlar.
Şişmiş ve uyutmayan bir beze zemin hazırlar.
Anneyle bağlantının kesilmesini güçleştirir. Çoklukla açlıktan değil anneyi istediğinden emmek isteyecektir.

DİPnot: Ferbere 6. ayda başladıysanız, 9. ayın sonuna kadar dreamfeed denilen (rüyabeslenmesi) metodunu kullanırsınız. Bebeğinizin emme saatlerini not alır ve bu saatlerden 10 dk önce beşiğinden yavaşca alarak emzirir/mama verir  ve uyanmadan yerine koyarsınız.

Diğer DİPnot: Gece beslenmesi nasıl kesilir ?
Bu 2 haftalık bir süreçtir.

Meme için: kesmeye karar veridğinizde öncelikle tek emzirmeye düşmelisiniz. En uzun emdiği saati seçin. Diğer saatlerde uyandığında şşşş sesleriyle yataktan almadan sakinleştirin. Bir emzirmeye düştüğünüzde, kaç. dakika emzidiğine bakın. ve her 2 akşamda bir bunu 3-5 dk kısaltın. Son 2 emzirmeniz max. 5-7 dakika olalıdır. Son emzirmeden sonraki gün, gene şşşlarlarla sakinleştirin yatağuından almadan. Böylece toplamda 2 hafta içinde kesebilirsiniz.

Mama İçin: Gene herşey aynı. Burda da ccleri düşüreceksiniz. Başlangıç ccniz 150 olsun mesela...
150
150
120
120
100
100
75
şeklinde eksiltin. 75 ccden az vermeyin çünkü sadece hayal kırıklığı olacaktır.

EMZİKLE UYKUYA DALMA

Gündüz emebilir, ancak uykuya dalarken verilmemelidir. Bazı istisna bebekler, kendi emziklerini bulup, ağızlarına tıkıp uyumaya devam ederler. Emzikleri düşünce anneyi çağırmazlar. Sizinki de bu sınıfta ise dokunmayın. Emsin.

UYKU RİTÜELİ OLUŞTURMA

Bebeğiniz uykudan bayılıyor bile olsa, paat die alıp beşiğine koyarsanız uyumasını beklememek lazım.
UYKU RİTÜELİ denen şey  her uykudan önce ve hergün yapılan bir ritüel, bir tören. Yaklaşık 10-15 dk sürmeli ki bebek uyku saatini anlayıp hazırlanabilsin. Mutlaka odasında  geçmeli son 10 dksı.

Her zaman, her yerde uygulayabileceğiniz bir ritüel oluşturun ve bunu Ferberden önce 1 hafta uygulayın. Neitcede gene sallıyorsanız sallayın, emerek uyuyporsa uyusun önemli değil. Amaç, bu ritüelle uyku saatini bağdaştırmak.

KENDİ ODASINDA OLMALI

Anne babayla yatan çocuğa ferber UYGULANAMAZ!
Okadar net. Kendi odasında, kendi yatağında ve kapısı kapalı olarak uygulanabilir.  Kendine ait bir odası yok ise bunu sağlamalısınız.

GÜNDÜZ UYKUSU

Gündüz uykusu, sağlıklı bire gece uykusunu hazırlar ve doğru yapılmışsa gece uykusunu etkilemez.  Doğru gündüz uykusu demek, 2,5 saati geçmeyen ve gece uykusundan 5 saat önce sonlanmış bir uykudur. Bunun aksi uykular maalesef gece uykusunu etkiler. Hassas nokta: Bebebğiniz büyümek için uyur, siz şu ütüleri, yemekleri fln bitirin diye değil. Lütfen haddinden fazla uyutmayın :)


Şimdi gelelim Ferber Nasıl Uygulanır konusuna:


Yukarıdaki tüm düzenlemeleri sağladıysanız hazırsınız demektir. O gün , gün içinde gece yapacağınız değişiklikten bahsedebilirsiniz. Artık benim bebeğim kendi kendine uyuyacakmııış ; annesi onunla guru duyacakmışş.. gibi .

Uyku ritüleni takiben bebeğinizi UYANIK olarak YATAĞINA koyun ve iyi geceler dileyip çıkın. Kapısını kapatın mutlaka.
Akabinde cüceniz ağlamaya başlayacaktır. İlk ziyaretinizi 1ila  3 dk içinde yapabilirsiniz. Size kalmış . Daha sonra ziyaretlerin arasını açın. Yaklaşık olarak

3dk- 5 dk- 10 dk-10 dk- 20 dk biçiminde ilerleyebilirsiniz.

Yanına girdiğiniz zaman 30 sn kadar kalın. Şuan benzer birşey söyleyebilirisiniz:

"şşşş, tamam bebeğim, herşey yolunda, anne seni seviyor. sadece uyumaya çalışıyorsun. herşey yolunda şşşş"

Kucaklamayın, öpmeyin, şımartmayın . Eğer ağlarken kusma huyu varsa yatağını çarşaf-alez-çarşaf şeklinde hazırlayın, yedek pijama koyun hazıra ve ıslak bez Kusmuşsa bir çırpıda üstünü ve çarşafı alın, ağzını silin ve çıkın. Bunu silaha çevirmesine izin vermeyin. Kustu diye ölmez merak etmeyin.

İlk gün GENELDE 40-50 dk da uyurlar.

Gece uyandığında ferberimsi yapmayın. Eskiden ne yapıyorsanız onu yapın. Sallayın, emzirin, kucakta gezidirin vs.

2. gün uzun süre ağlayacak ve direnecektir. yaklaşık 1,5 saat gibi. Ziyaret aralıklarınız bu sefer
5 dk- 10 dk-10 dk- 20 dk biçiminde olmalıdır. Uyuyana  kadar devam edebilirsiniz. 

3. gün de seyir bu şekildedir ve GENELDE 3. gün 20. dk nın sonunda uyurlar. Bebeklerin ayı büyüdükçe 1 haftaya kadar uzayabilir süreciniz.

Beklenen 1 ay içinde gece uyanmalarının da kesilmesidir.

Bol şans :)




10 Comments:

vildan said...

ferber yonteminde gece uyanmalarinda da ayni yontemin uygulanmasi tavsiye ediliyor.En azindan Richard Ferber'in kitabinda bu sekilde.Neden siz gece uyanmalarinda ferber yonteminin uygulanmamasini savundunuz?


Unknown said...

Merhaba Vildan Hanım;
Ferber metodu uygulanmaya başladığı zaman, gece uyanmalarına Ferberle yaklaşmayı önermiyorum zira çok yıpratıcı oluyor anne için. Gece uyanmalarının kesilmesinin tek yolu, uyku saatinde kendi kendine uykuya dalan bir bebek. Bu şekilde uyumaya başladıktan sonra zaten kesiliyor uyanmalar. Alışkanlık oturduktan sonra baş gösteren gece uyanmalarına ya da Ferber ile uyuduğu halde 30 gün içinde kesilmeyen gece uyanmalarına ise ben de Ferber uygulanmasını öneriyorum. Esenlikle.

Unknown said...

Merhaba
8 aylık ikizleerim var.ferberi arastiriyorum.uygularken ikizler ayni odada mi olmalı

Unknown said...

Uygulama, ayrı odalarda olmalı Neslihan Hanım, önce birisi, sonra diğeri..

Adsız said...

5,5aylık oğluma 3gündür ferber uyguluyoruz.her seferinde 1,5saati buluyor uyuması ve sadece yarım saat uyuyor.hiç sakinleşmiyor kendisini parçalıyor.bu normal mi?nette okuduğum kadarıyla hiç bu kadar direnen bi cocuk duymadım.pes etmek üzereyim :(

Unknown said...

Şimdi ne durumda bebeğiniz ?

Unknown said...

Ferber yöntemi kesinlikle bebek icin korku ve anneye karsi guven duygusunun azalmasini saglayan bir yontem asla onermem.Bir bebek aglarken onu yalniz birakmak hic dogru degilBunun yerine yine kendi kendine uyumayi ogreten ama bebisinizi yipratmadan uzmeden öğreten Tracy Hogg un yatir kaldir yontemini tavsiye ediyorum.Benim bebegim Iki aydir kendine uyuyor.kitabinin adi bebek sorunlarina mucize çözümler. Okuyun hayatiniz degissin.ben kitabi hatmettim resmen.siddetle tavsiye ederim.

Adsız said...

Merhaba. Benim kızım 11 aylık. Ben de yazılarınızı okuyup cesaretlenerek bu tekniğe başladım. 12 gündür uygulamaya çalışıyorum. Ancak sanırım bir yerlerde hata yapıyorum. Sorun şu ki, ritüellere başladığımız anda kızım huysuzlanıp uyumak istemediğini belli ediyor. Üstüme tırmanmaya çalışıyor, ağlıyor, ...vs. Yatağa koyduktan sonra artık daha çabuk uyuyor diyebilirim ancak her akşam illa ağlıyor. Bu normal mi? Çok üzülüyorum. Onu mutsuz ediyorum veya bilinçaltını ve psikolojisini olumsuz etkiliyorum diye düşünmekten kendimi alamıyorum. Yardımcı olursanız sevinirim...

Unknown said...

Selamlar.
Benim 23 aylık bir kızım var. Ben yaklaşık 4 aylıkken odasını ayırdım ve kendi uyumasına alıştırdım. Nadiren kucakta uyumak veya uyurken yanına oturmamı istiyor ve onu da yapıyorum. Benim sorunum gece 2-3 kez mama emmek için uyanır mamasını içip geri uyur. (Anne sütü tek 4 ay alabildi oda mama takviyeli) 4 aylıkkenden itibaren ek gıdaya geçtik doktor tavsiyesi ve kontrolünde. Ama gündüz hiç mama emmedi. Sadece yemek. Tek gece emerdi mamasını. Bu alışkanlık hâlâ devam ediyor. Bunu nasıl bıraktırabilirim? Yardımcı olursanız sevinirim.

Unknown said...

Sıddıka HAnım,
Bu yazının içinde bahsettiğim gibi gece beslenmesini azaltarak kesmeniz sizin yararınıza olur. Mama ya da emzirme farketmez. Biberon mllerini azaltarak 1 hafta 10 gün içinde bu alışkanlığı kırabilirsiniz. Sevgiler.